Volleybolltränaren

The way a team plays as a whole determines its success. You may have the greatest bunch of individual stars in the world, but if they don't play together, the club won't be worth a dime. - Babe Ruth

Övning - bollkontroll

Kategori: Övningar

Fokus på bollkontroll och att hålla bollen levande har varit veckans fokusområde. Jag har velat höja självförtroendet, att spelarna klarar mer än vad de tror och låta dom utmana sig själva. 
Jag har märkt att när jag lägger övningar på gränsen till vad de klarar av rent volleybollmässigt så höjer sig gruppen och gör bättre ifrån sig än om jag gör enklare övning som de vet om att de klarar av, då finns risken att de börjar slarva. Dock är det viktigt att även nöta de övningar som de redan kan, för att finslipa och utveckla spelarna och övningarna. 
 
Klippet visar övningen: Ladder Passing, målet med övningen är att hålla igång sin egen boll och förflyttning. Jag gillade övningen för att alla oavsett nivå klarade av övningen, tappade spelaren bollen är det bara att ta upp bollen och börja om, medan de spelare som kommit längre, skulle komma runt x-antal varv utan att droppa bollen. 
 
Kommentera inlägget här: